Порядок державної реєстрації нормативно-правових актів
Одним з основних напрямків
діяльності органів юстиції є здійснення правової експертизи та державної
реєстрації нормативно-правових актів центральних та місцевих органів виконавчої
влади, органів господарського управління та контролю, які зачіпають права,
свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. Цю
реєстрацію запроваджено відповідно до Указу Президента України від 03.10.92 №
493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших
органів виконавчої влади” з 01 січня 1993 року.
Державна реєстрація
нормативно-правового акта полягає у проведенні правової
експертизи на відповідність його Конституції та законодавству України,
Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколам
до неї, , прийнятті рішення про державну реєстрацію цього акта, присвоєнні йому
реєстраційного номера та занесенні до Єдиного державного реєстру
нормативно-правових актів.
На державну реєстрацію
подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на
це суб'єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за
встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають
неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування,
незалежно від строку їх дії .
При цьому, на державну реєстрацію не подаються акти:
а) персонального характеру (про склад комісій, призначення на посаду і
звільнення з неї, заохочення працівників тощо);
б) дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про затвердження
положень, інструкцій та інших, що містять правові норми;
в) оперативно-розпорядчого характеру (разові доручення);
г) якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення
вищестоящих органів;
д) спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних
рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, органів господарського
управління та контролю, що не мають нових правових норм;
е) нормативно-технічного характеру (державні стандарти, будівельні норми і
правила, тарифно-кваліфікаційні довідники, форми звітності та інші).
У разі надходження акта, який не
підлягає державній реєстрації, орган державної реєстрації протягом п’яти робочих
днів повертає його суб'єкту нормотворення з відповідним обґрунтуванням.
Державну реєстрацію здійснюють:
нормативно-правових актів районних, районних у містах Києві та Севастополі
державних адміністрацій, їх управлінь, відділів, інших підрозділів - районні,
районні у містах Києві та Севастополі, міськрайонні (у разі утворення)
управління юстиції.
Нормативно-правовий акт
подається на державну реєстрацію у п'ятиденний строк після його прийняття у трьох примірниках: оригінал, дві завірені в установленому
законодавством порядку копії розпорядчого документа (наказу, розпорядження
тощо), а також затвердженого ним положення (інструкції, порядку тощо) і
додатків до них.
У разі наявності положень, норм
та доручень, що поширюються на інші органи, нормативно-правовий акт повинен бути погоджений з відповідними заінтересованими
органами у формі, встановленій законодавством.
Спільно
виданий нормативно-правовий акт подається на державну реєстрацію органом,
підпис першої особи якого на акті стоїть першим.
Нормативно-правовий
акт, що подається на державну реєстрацію, має відповідати вимогам законодавства
про мови та інших актів законодавства, узгоджуватися з раніше прийнятими актами
і викладатися згідно з правописом та з дотриманням правил нормопроектувальної
техніки.
Державна реєстрація нормативно-правового акта проводиться протягом 15 з дня, наступного після надходження його до органу
державної реєстрації.
У разі потреби (необхідність проведення
аналізу нормативно-правового акту із залученням експертів, вивчення значної
кількості актів чинного законодавства тощо) ці терміни можуть бути продовжені
керівником органу державної реєстрації, але не більш як на 10 робочих днів, про
що повідомляється орган, який надіслав нормативно-правовий акт на державну
реєстрацію.
У
разі коли нормативно-правовий акт відповідає вимогам, зазначеним у цьому
Положенні, орган державної реєстрації готує висновок щодо державної реєстрації
нормативно-правового акта за встановленою Мін'юстом формою, заносить його до
державного реєстру та на оригіналі акта робить напис встановленого зразка про
дату державної реєстрації і номер акта згідно з державним реєстром
У державній реєстрації відмовляється, якщо нормативно-правовий акт:
а) не відповідає Конституції та законам України, іншим актам законодавства,
Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколам
до неї;
б) не узгоджено із заінтересованими органами;
в) викладено з порушенням правил правопису та
нормопроектувальної техніки;
г) не узгоджується з дорученням, даним органу, що видав
акт.
Про
відмову в державній реєстрації нормативно-правового акта письмово
повідомляється орган, що його видав, із зазначенням конкретних причин відмови.
Оригінал акта повертається органу, який надіслав його на реєстрацію.
Суб'єкт
нормотворення, якому відмовлено в державній реєстрації нормативно-правового
акта, має право протягом десяти днів після отримання рішення звернутися до
керівника органу державної реєстрації, який прийняв рішення про відмову, із
заявою про його перегляд з поданням додаткових матеріалів, що обґрунтовують
потребу в такому перегляді.
Нормативно-правовий
акт, у державній реєстрації якого відмовлено, підлягає скасуванню органом, що
його видав, у 5-денний термін з дня отримання
рішення про відмову в державній реєстрації акта чи висновку за результатами
розгляду скарги на рішення про відмову в державній реєстрації акта.
Копія
відповідного розпорядчого документа в цей же строк направляється до органу державної
реєстрації.
Органи
виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише
після їх державної реєстрації та офіційного опублікування.
У
разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що
не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.
При
направленні на виконання та опублікуванні нормативно-правового акта посилання
на дату і номер державної реєстрації акта є обов'язковим.
Районним управлінням юстиції впродовж 5 місяців зареєстровано наступні нормативно-правові акти: