Корупція стала проблемою, яка впливає на всі сфери суспільного життя, а
найбільше вражає сферу взаємовідносин громадян з органами публічної
адміністрації, з якими найчастіше стикаються громадяни при реалізації своїх
конституційних прав. Вона підриває довіру громадян до принципів демократії і,
"веде до повного знищення законності і однозначного росту залежності населення
від свавілля чиновників”.
Розрізняють два основні види корупції – епізодичну і систематичну. Для
кожного з видів характерна стала (типова) група ознак, що дає можливість
визначити рівень корупції у конкретній державі.
Епізодична корупція притаманна більшості країнам світу. Набагато гірша
ситуація, коли корупція набуває ознак системного явища: 1) до корупційних схем
залучена переважна більшість публічних службовців; 2) відсутні належні правові
стандарти професійної етики публічних службовців, яких вони мають дотримуватися
при здійсненні владних повноважень; 3) механізми контролю подолання корупції є
переважно недієвими; 4) більшість громадян вважає корупцію "нормальним явищем”
або ж "явищем, якого неможливо уникнути”, тобто корупція починає сприйматися як
прийнятне явище. В Україні корупція набуває системного характеру, а це
негативно позначається не лише на її внутрішній політиці, але й підриває
авторитет держави у міжнародних відносинах.
Суб’єктивною передумовою існування корупції у всіх державах є психологічна
допустимість (схильність) певної частини громадян задоволення життєвих потреб у
протиправний спосіб, у тому числі шляхом використання влади чи службових
повноважень у корисливих цілях. З іншого боку, громадяни – споживачів адміністративних
послуг – починають сприймати корупцію як можливість отримання адміністративної
послуги за "спрощеною процедурою”. Безперечно, подолання корупційних явищ за
відсутності дієвого контролю з боку самої громадськості приречена на поразку.
Разом з тим, на цю ситуацію впливають фактори правового характеру, серед яких
слід виділити:
1) порушення принципу верховенства прав людини і громадянина та принципу
законності в діяльності публічних службовців;
2) відсутність чітких положень щодо корупції у законодавстві, існування
прогалин чи колізій, які інтерпретуються у правозастосовчій діяльності в
інтересах тих осіб, які безпосередньо здійснюють їх застосування.
3) відсутність системних заходів запобігання корупційним явищам та протидії
наявним проявам корупції;
4) відсутність належного законодавчого регулювання статусу публічних
службовців, у тому низький рівень матеріально-фінансового забезпечення
публічних службовців, які безпосередньо задіяні у наданні адміністративних
послуг громадянам. Наприклад, у юридичній літературі є слушна думка, що "не
можна допустити ситуації, за якої державний службовець буде прирівняний до
"пролетаря”, якому нічого втрачати при звільненні з публічної служби”;
5) відсутність належного нормативного закріплення процедури надання публічних
послуг і прийняття відповідних рішень.
Відтак створення законодавчого механізму врегулювання конфлікту інтересів
на публічній службі має першочергове значення на шляху запобігання корупції.
Як висновок, антикорупційне законодавство є дієвим правовим засобом на
шляху подолання корупції на публічній службі, однак пріоритет слід надати
формуванню тих законів, які містять заходи запобігання/профілактики проявів
корупції. Корупція – це хвороба, якій легше запобігти, ніж боротися з уже
існуючими її проявами.
Провідний спеціаліст управління юстиції Інна Якубчик
|