Щороку органи юстиції надають більше 4,7 мільйонів послуг у сферах реєстрації бізнесу та речових прав. Протягом минулого року за результатами розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав видано 3,5 мільйонів документів. Із цих документів понад 1,3 мільйони документів припадало на різного роду довідки, виписки та витяги.
В зв’язку із цим, Міністерство юстиції України запроваджує нові стандарти надання послуг у сфері реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. З квітня отримати усі необхідні дані у вигляді витягів, довідок чи виписок можна буде в електронній формі, не виходячи з дому. Таким чином, після запровадження нових електронних сервісів громадянам не потрібно буде витрачати час у чергах, знаходити посередників серед державних службовців, щоб отримати ту чи іншу довідку. Всі ці сервіси можна буде отримати через Інтернет у себе вдома чи на роботі, зайшовши на сайт Міністерства юстиції України і оплативши цю послугу своєю платіжною карткою.
В Міністерстві юстиції України планують прийняти законодавчі акти, відповідно до яких усі сформовані електронною системою документи матимуть такий самий офіційний статус, як і їх паперові аналоги з підписом і печаткою реєстратора.
Кожному електронному документу буде присвоєно унікальний номер. За ним в електронній системі можна буде віднайти оригінал документу, якщо цього буде вимагати банк чи якась інша установа. Строк дії сформованого документа і його унікального номера буде визначений Мін’юстом. Нині триває дискусія з цього приводу – пропонуються варіанти від 3 місяців до півроку.
В Міністерстві юстиції розраховують на те, що більшість із 1,3 мільйонів довідок, які стосувалися реєстрації і ведення бізнесу, громадяни будуть отримувати не в реєстраційних службах, а через електронні сервіси.
Таким чином, вдасться ліквідувати черги, знищити побутову корупцію і прибрати всі перепони і негативи, які створюються державою для підприємців.
Крім того, найближчим часом такий самий механізм он-лайн сервісів буде запроваджено у сфері державної реєстрації майнових прав. Зокрема, з квітня заплановано запровадження послуги отримання в електронному вигляді витягу за результатом реєстрації, або рішень про відмову чи зупинення розгляду заяви. Також громадяни отримають можливість зареєструвати права на нерухомість у скорочені строки за додаткову оплату. Причому надбавка за терміновість буде спрямована на виплату винагороди державним реєстраторам.
Зазначені реформи мають відобразитися на позиції України в рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business.
Україна має великі перспективи отримати новий рейтинг по 4 позиціям, які веде Міністерство юстиції. У напрямку реєстрації бізнесу з 76 місяця ми маємо шанси піднятися до 12. У реєстрації права власності – з 59 до 35 місця. У вирішенні питань із неплатоспроможності – піднятися із 142 на 108 місце. А у напрямку забезпечення виконання контрактів піднятися з 43 на 27 місце.
Загалом, покращивши лише ці 4 показники,Україна має шанс піднятися в загальному рейтингу Doing Business з 96 на 79 місце, що в свою чергу є добрим показником для інвесторів.
В.о. начальника РУЮ А.С. Стук
|