Конвенція про
права дитини була прийнята одноголосно Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних
Націй 20 листопада 1989 року.
Ця подія була сприйнята як важливий
етап у міжнародних зусиллях щодо зміцнення справедливості, миру і свободи у
всьому світі шляхом заохочення і захисту прав людини.
У порівнянні раніше прийнятими
документами у галузі прав людини Конвенція є найбільш повним і першим
документом, у якому ці права набирають чинності норм міжнародного права.
Таке важливе значення Конвенції
пояснюється ще й тим, що вона являє собою зобов’язання
на майбутнє.
Поважання прав людини починається із
ставлення суспільства до своїх дітей. Любляче суспільство піклуватиметься про
забезпечення їхньої свободи і гідності, створять умови за яких вони зможуть
повною мірою розкрити свої здібності і скласти основу для повноцінного й
плідного життя.
Конвенція звернена у майбутнє,
оскільки в ній визнається, що сьогоднішнім дітям, а вони складають половину
населення світу, належить продовжити справу встановлення справедливого й
гуманного порядку.
Конвенція про права дитини є також
своєчасним документом.
Деякі права людини безпосередньо
стосуються прав дітей, відображаючи їхню потребу в особливому піклуванні й
увазі, їхню вразливість і відмінність їхнього світу від світу дорослих. Це
визнається Декларацією прав дитини, прийнятою у 1959 році.
Однак за 30 років після прийняття
ООН цієї Декларації чимало уявлень змінилось, і склалися нові поняття. Зокрема,
Конвенція прав дитини набула широкого характеру.
По мірі того, як стає відомим усе
більше фактів про нестатки й зловживання, жертвами яких стають діти, зростає й
прагнення міжнародного співтовариства зміцнити права дитини. Нижче перелічені
деякі із встановлених фактів:
–
покинуті
своїми сім’ями, близько сто мільйонів
дітей існують лише за рахунок виснажливої праці, дрібних крадіжок, проституції
чи жебрацтва;
–
понад п’ятдесят мільйонів дітей працюють у небезпечних або
шкідливих для здоров’я умовах;
–
сто
двадцять мільйонів дітей віком від шести до одинадцяти років позбавлені
можливості відвідувати школу;
–
щороку
близько трьох з половиною мільйонів дітей помирають від захворювань, які
піддаються профілактиці або лікуванню;
–
у країні,
що розвивається, близько сто п’ятдесяти п’яти мільйонів дітей віком до п’яти
років живуть в умовах суцільної бідності;
–
мільйони
дітей, включаючи дітей більш багатих суспільств, позбавлені піклування, з ними
погано поводяться, їх сексуально експлуатують, або вони стають жертвами
зловживання наркотиків.
Це саме деякі причини, через які
кожному важливо:
–
знати про
існування конвенції;
–
розуміти
проголошені у ній права;
–
підтримувати
зусилля щодо перетворення їх у реальність для своїх дітей.
Основні положення Конвенції:
–
кожна
дитина має невід’ємне право на життя, і
держави забезпечують у максимально можливій мірі виживання і здоровий розвиток
життя дитини.
–
кожна
дитина з моменту народження має право на ім’я і громадянство.
–
у всіх
діях судів, установ, які займаються
питанням соціального забезпечення, або адміністративних органів першочергова
увага приділяється найкращому забезпеченню інтересів дитини.
–
переконання
дитини підлягають уважному розглядові.
–
держава
забезпечує здійснення кожною дитиною всіх прав без будь якої дискримінації або
винятку, різниці.
–
діти не
повинні розлучатись із своїми батьками, за винятком випадків, коли це роблять
компетентні органи в інтересах їхнього добробуту.
–
держави
мають сприяти з’єднанню сімей, дозволяючи в’їзд до країни або виїзд з неї.
–
батьки
несуть основну відповідальність за виховання дитини, однак держави повинні
подавати їм необхідну допомогу і розвивати мережу дитячих закладів.
–
держави
повинні забезпечувати захист дітей від нанесення їм фізичної або психічної
школи і відсутності піклування, включаючи сексуальні зловживання чи
експлуатацію.
–
держави
забезпечують заміну догляду за дітьми без батьків. Процес усиновлення має
ретельним чином регулюватися, і повинні бути підписані міжнародні угоди, щоб
були передбачені гарантією і забезпечено юридичний порядок у тому випадку, коли
названі батьки хочуть вивести дитину з країни, де вона народилася.
–
неповнолітні
діти мають право на спеціальне поводження, навчання і піклування.
–
дитина
має право на користування найбільш сучасними послугами системи охорони здоров’я. Держава повинна охопити нею всіх дітей, приділяючи при
цьому першочергову увагу профілактичним заходам, пропаганді медичних знань і
скороченню дитячої смертності.
–
початкова
освіта має бути безкоштовною і обов’язковою.
–
шкільна
дисципліна повинна підтримуватися за допомогою методів, що втілюють повагу
людської гідності дитини. Освіта має готувати дитину до життя у дусі розуміння,
миру, терпимості.
–
діти
повинні мати час на відпочинок та гру й однакові можливості займатися
культурною та творчою діяльністю.
–
держави
повинні захищати дитину від економічної експлуатації і роботи, яка може
перешкоджати отримати освіту або завдати шкоди її здоров’ю та добробуту.
–
держави
повинні захищати дітей від незаконного вживання наркотичних засобів, залучення
їх до виробництва або торгівлі такими засобами.
–
необхідно
докласти усіх зусиль для відвернення викрадення дітей і торгівлі ними.
–
по
життєве ув’язнення не призначаються на злочин , вчинений особами до 18 років.
–
діти
повинні утримуватися під вартою окремо від дорослих; вони не повинні
піддаватися тортурам або суворому чи принижуючому гідність поводженню.
–
жодна
дитина, яка не досягла п’ятнадцятирічного віку не повинна брати участь у
воєнних діях; під час збройних конфліктів дітям повинен бути забезпечений
спеціальних захист.
–
діти, що
належать до національних меншин і корінних народів, мають вільно користуватися
власною культурою релігією та мовою.
–
дітям,
яким було завдано шкоду, внаслідок поганого поводження, зневажання або
утримання їх під вартою, повинен бути забезпечений необхідний догляд або
професійна підготовка для відновлення їхнього здоров’я та реабілітації.
–
поводження
з дітьми, причетними до порушень кримінального законодавства, має сприяти
розвитку у дитини почуття гідності і значимості і має бути спрямоване на
реінтеграцію у суспільство.
–
держави
повинні широко інформувати про передбачені конституцією права як дорослих так і
дітей.
Порушення прав дитини
Порушення прав
дитини в Україні має такі основні прояви:
Застосування щодо дітей різних форм
насильства в період їх перебування поза сім’єю і школи. В основному сторін
вуличного середовища:
–
перевищення
батьками меж своїх законних прав по відношенню до власних дітей;
–
нехтування
батьківськими обов’язками;
–
незаконний
вивіз дітей за межі України під видом усиновлення їх іноземними громадянами;
–
антипедагогічні
прийоми впливу на дитину в учбових закладах з сторони адміністрації та
педагогічного і технічного персоналу;
–
порушення
встановлених адміністративним та кримінальним законодавством України умов,
правил та процедур затримання неповнолітніх та поводження з ними зі сторони
правоохоронних органів;
–
нехтування
встановленими Конвенцією про права дитини правилами утримання дитини в місцях
відбуття покарання неповнолітніх;
–
відхилення
від існуючих нормативних правил техніки безпеки на виробництві при постійному
та сезонному залученні неповнолітніх до праці;
–
порушення
соціальних прав дитини, що виражаються у відсутності належних умов для
відпочинку, лікування, покращення житлових умов для більшості дітей з
малозабезпечених родин;
–
формальне
ставлення, а в багатьох випадках явний опір із сторони адміністрації шкіл,
педагогів до утворення учнівських організацій в школі;
–
відсутність
достатньої кількості підручників, навчальних посібників, теле-радіо передач,
спеціальної літератури які доступно розкривали б підліткам та їхнім батькам
знання про права дитини в Україні і в
світі. Обмеженість такої інформації є порушенням права на обізнаність молодої
людини з важливими питаннями, що стосується її особисто і суспільства в цілому.
Головний спеціаліст управління юстиції Микола Поліщук
|