Чимало жінок не знають про жіночий рух або сприймають
його як щось абстрактне, що їх не стосується. Хоча активна діяльність
протягом останнього десятиліття зробила права жінок більш окресленими, зараз
завдання полягає в тому, щоб зробити їх більш досяжними.
Основними причинами привернення уваги до
загальнолюдських прав жінок є необхідність: інформувати жінок про те, що вони
мають права людини та повинні їх використовувати; оприлюднювати випадки
порушення прав на підставі гендеру та боротися з ними; сформувати нову практику
прав людини, яка повністю вирішуватиме питання загальнолюдських прав жінок.
Однією з ознак правової держави є гендерна рівність.
Держава зобов’язана забезпечувати дотримання прав людини, передбачених
міжнародним законодавством. Яким же є становище жінок в Україні на сьогодні?
Основною проблемою є декларативний характер гендерної рівності та
формальність прав жінок. На шляху до встановлення гендерної рівності у нашому
суспільстві стоять стереотипи масової свідомості, які й досі розглядають жінку
як слабку у порівнянні з чоловіком; кризова економічна ситуація; пасивність
жіночих організацій та окремих жінок у відстоюванні своїх законних прав та
свобод.
У Конституції України закріплений принцип гендерної
рівності. Стаття 3 Конституції закріплює рівність чоловіків та жінок в усіх
сферах життя. Окрім даної норми, гендерної рівності торкаються ст. 21, 24, 51.
Частина третя ст. 24 Конституції України безпосередньо присвячена подоланню
дискримінації стосовно жінок в Україні, наголошує на тому, що рівність прав
жінок і чоловіків забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками
можливостей у громадсько-політичній та культурній діяльності, у здобутті
освіти та професійній підготовці, у праці та винагороді за неї і т. д. Але
відповідно до законодавства лише жінкам надається можливість поєднувати працю з
материнством.
Україна ратифікувала Конвенцію про ліквідацію усіх
форм дискримінації по відношенню до жінок 1979 р., Конвенцію № 156 про
працюючих із сімейними обов’язками, підсумкові документи Всесвітньої
конференції з прав людини (Відень, 1993 р.), Конвенції про ліквідацію
насильства щодо жінок; про громадянські та політичні права; про соціальні, економічні
та культурні права (1976 р.).
Із розвитком у країні ринкових відносин жінки, як і
всі громадяни, отримали можливість для відкриття власної справи. Частка
жінок у загальній кількості підприємців складає 30%. В основному вони зайняті
в малому та середньому бізнесі.
Відповідно до Конвенції про ліквідацію усіх форм
дискримінації щодо жінок дискримінація визначається як «будь-яке розрізнення,
виняток або обмеження за ознакою статі, спрямоване на ослаблення чи зведення
нанівець визнання, використання чи здійснення жінками, незалежно від їхнього
сімейного стану, на підставі рівноправності чоловіків та жінок,
загальнолюдських прав та фундаментальних свобод у політичній, культурній,
громадській та будь-якій іншій сфері» (стаття 1). Дискримінація жінок має місце
в економічній, політичній, культурній сферах нашого життя, та особливо в
повсякденному житті. Однією з проблем нашого суспільства є домашнє
насильство. Стаття 1 Декларації про Ліквідацію насильства щодо жінок 1993 року
визначає насильство як «будь-яку дію насильства за статевою ознакою, що тягне
чи може потягнути фізичну, сексуальну чи психологічну шкоду, чи страждання
жінці, включаючи спроби подібних дій, обмеження чи позбавлення волі, що має
місце в публічному чи приватному житті».
Фактично, в Україні до сьогодні немає реабілітаційних
центрів для жінок, які потерпають від домашнього насильства, які стали нормою
для цивілізованих країн. Кваліфікована правова допомога є недоступною для
більшості жінок, які потрапили в скрутну ситуацію. Органи внутрішніх справ
обирають у подібних ситуаціях тактику «невтручання у побутові конфлікти».
Виникає замкнене коло. Куди звернутися? Було б доцільним посилити відповідальність
за домашнє насильство та привернути увагу органів внутрішніх справ на
необхідність вжиття виховних та запобіжних заходів проти домашнього
насильства. Адже попередити завжди легше, ніж врегулювати.
Отже, зміни у становищі жінок в Україні можливі лише
за умови послідовної державної гендерної політики в даній сфері.
Провідний спеціаліст управління юстиції Інна Якубчик
|