Міліція та прокуратура існують за кошти бюджету, тобто на кошти, сплачені, як податки. Тому вони повинні захищати Вас, це їх обов'язок за Законами України «Про міліцію» та «Про прокуратуру», згідно з якими вони не можуть відмовити Вам у допомозі, якщо Ви вимагаєте від них дій, що належать до їхньої компетенції.
Але досить часто виникають непорозуміння, викликані тим, що викладена Вами інформація плутана та незрозуміла (з точки зору правоохоронця). Тому, аби не мати проблем мовного чи іншого характеру, бажано перед зверненням пройти певну самопідготовку. Вона може складатись з наступних кроків:
1. Чітко, бажано в письмовому вигляді, сформулюйте всі обставини справи. Три основні питання, відповіді на які можуть окреслити все, що відбулося: ЩО? ДЕ? КОЛИ? Тому Ви повинні викласти чітку картину дій, обставин та наслідків. Тобто, приготуйте «шпаргалку». Вона повинна містити наступну коротеньку інформацію: час події - коли вона почалася, скільки тривала і коли закінчилася; які дії були з Вашого боку та які з боку інших учасників події; хто був свідком; які наслідки дій кожного з учасників.
2. Перед тим, як потрапити на прийом до посадової особи правоохоронного органу, проведіть міні-репетицію Вашої зустрічі. Продумайте відповіді на можливі запитання, приготуйтеся до бесіди, протягом якої Вам можуть поставити питання, пов'язані з Вашим особистим життям (наприклад, у випадках зґвалтування).
3. Налаштуйте себе на спокійну бесіду, тому що агресивна чи істерична поведінка - не кращий шлях до порозуміння з людиною, обов'язком якої є допомога вам. Пам'ятайте, що працівник правоохоронного органу теж є людиною з власними проблемами та стереотипами, тому толерантне ставлення до співрозмовника - один з шляхів до вирішення вашої проблеми.
4. Чітко сформулюйте свої вимоги до правоохоронного органу. Правоохоронець повинен зрозуміти, на що Ви очікуєте від нього, настання яких наслідків бажаєте.
Тепер, коли Ви приготувалися до звернення, можете використати наступні можливості повідомлення про проблему:
1. Безпосередньо звернутися до правоохоронного органу з усною заявою.
2. Звернутися до правоохоронного органу з письмовою заявою.
Яким саме способом скористатися — це Ваш вибір. Наслідки в будь-якому з них однакові. Але зверніть увагу: якщо Ви не впевнені в ретельності державних правоохоронців чи вже Маєте певний досвід, коли Ваше звернення не було розглянуто, краще подати письмову заяву (поштою чи безпосередньо).
Термінове звернення до міліції
На жаль, життя не завжди дає можливість продумати всі свої кроки. Тому, якщо Ви опинилися в ситуації насильства і Вам загрожує небезпека, можете зателефонувати до міліції з вимогою захисту і повідомити про те, що відбувається.
Зверніть УВАГУ: якщо Ви телефонуєте «102», а Вам рекомендують звернутися до районного відділку, то це - незаконно.
Запитайте в особи, з якою Ви розмовляєте, її прізвище, ім'я по батькові, посаду (це дає можливість поскаржитися на дану особу і цим змусити її ретельно виконувати свої обов'язки). Не соромтеся перетелефонувати, якщо розмову було перервано.
Після звернення, на Вашу вимогу, представники міліції повинні виїхати додому, де мають з'ясувати обставини, а за умови необхідності - припинити насильство. У випадку ознак злочину або адміністративного правопорушення - затримати насильника. І обов'язково повідомити Вас про Ваші права та обов'язки. За умови необхідності - дати направлення на медичне обстеження чи викликати швидку допомогу.
Всі дії правоохоронці фіксують відповідними документами. Наприклад, протоколом огляду місця події, прийняття усної заяви, пояснення.
Після закінчення втручання (наприклад, на ранок після події), але не пізніше ніж через 10 днів, представник міліції повинен повідомити Вас про своє рішення.
Воно може бути наступним:
1) порушити кримінальну справу;
2) відмовити в порушенні кримінальної справи;
3) направити матеріали для розгляду іншого компетентного органу;
4) притягнути порушника до адміністративної відповідальності.
УВАГА!!!
• Представники міліції не можуть відмовити Вам у захисті від насильства, мотивуючи свої дії тим, що це Ваша сімейна справа. Такі дії є порушенням і можуть бути оскаржені Вами у зверненні до керівника правоохоронців, що відмовили Вам у захисті.
• Направлення на медичне обстеження надається тільки після прийняття заяви про нанесення тілесних пошкоджень. Пропозиція здійснити платну експертизу, тобто звичайний медичний огляд, після прийняття заяви, є порушенням.
• Ви можете повідомити про скоєне над Вами насильство опосередковано — через лікаря, якщо Ви звертаєтесь до медичного закладу (швидка допомога, травмпункт) зі скаргою на тілесні пошкодження. Якщо лікар з'ясує, що Ви отримали такі пошкодження від іншої людини, а не внаслідок нещасного випадку, це повинно бути зафіксовано в спеціальному журналі. Після цього інформація обов'язково передається до відділу міліції. Таке повідомлення є підставою для прийняття рішення щодо відкриття кримінальної справи.
Установи та організації
Конституція України (ст.40) гарантує кожному можливість «направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк».
Порядок звертання до установ та організацій регулюється Законом України «Про звернення громадян».
Вимоги до звернення (ст.5 Закону України «Про звернення громадян»)
Звернення адресуються органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності, об'єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
У зверненні має бути зазначено Ваше прізвище, ім'я, по-батькові, місце проживання, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.
Звернення може бути усним (викладеним Вами і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим (надісланим поштою або переданим Вами до відповідного органу, установи особисто або через уповноважену ним особу).
Особистий прийом громадян (ст.22 Закону України «Про звернення громадян»)
Керівники та інші посадові особи органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян зобов'язані проводити особистий прийом громадян. Ви можете звернутися до установи з запитанням про графік прийому громадян. Такий графік повинен бути затверджений керівником установи чи організації.
Усі звернення громадян на особистому прийомі реєструються. Якщо вирішити порушені в усному зверненні питання безпосередньо на особистому прийомі неможливо, вони розглядаються у тому ж: порядку, що й письмові звернення. Про результати розгляду, за Вашим бажанням, Вам повинні повідомити усно чи письмово.
Письмове звернення до органів МВС чи прокуратури
Письмова заява подається на ім'я начальника державного правоохоронного органу. В ній коротко та чітко вказуються всі обставини справи та висловлюється конкретна вимога стосовно наслідків заяви. Наприклад, «Прошу усунути порушення моїх прав» чи «Прошу притягнути винних осіб до відповідальності».
Письмова заява може бути направлена як цінний лист з повідомленням про доставку чи подана особисто. Копію письмової заяви Ви залишаєте у себе, на ній повинен стояти вхідний номер та дата отримання Вашої заяви правоохоронним органом.
Зразок ви можете знайти у відділу на стенді «Зразки документів». Можливо, він здається дуже коротким, але:
1. За даними психологів, людина втрачає увагу вже після
читання 15 речень.
2. На перевірку заяви працівник правоохоронного органу має 3 дні (за умовами
додаткової перевірки - 10 днів), тому завантаження заяви вказівками про події,
які не мають прямого відношення до обставин справи, значно зменшує вірогідність
того, що Ваша заява буде уважно розглянута.
Правоохоронці рекомендують:
• Заява в будь-якому випадку повинна бути спрямована на ім'я керівника
правоохоронного органу, а не окремих співробітників, із зазначенням повних
координат позивача (П.І.Б., місце проживання, контактні телефони).
• Подавайте в заяві факти, що можуть бути підтверджені документально чи іншими
об'єктивними доказами. Територіальний принцип подання заяв. Усі заяви до
органів МВС чи прокуратури найчастіше розглядаються за місцем проживання
заявника.
Предметний принцип подання заяв. Кримінально-процесуальним кодексом України
встановлено, який орган здійснює дізнання та попереднє слідство по справі.
Наприклад, зґвалтування розслідується прокуратурою, а завдання тілесних
пошкоджень середньої тяжкості - органами МВС.
Начальник Барського районного управління юстиції
Наталія Сирота
|