Статтею 5 Закону України
"Про засади запобігання та протидії корупції" встановлено такі
правила:
ü
особам, зазначеним у пунктах 1-2 частини першої
статті 2 цього Закону, у зв’язку з виконанням ними функцій держави або органів
місцевого самоврядування забороняється приймати подарунки, за винятком
випадків, передбачених цим Законом та іншими законами.
ü- особи,
зазначені в пунктах 1-2 частини першої статті 2 цього Закону, можуть приймати
особисті подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про
гостинність, за умови, що вартість одного подарунка не перевищує розміру однієї
податкової соціальної пільги.
ü
особи, зазначені в пунктах 1-2 частини першої
статті 2 цього Закону, передають органу державної влади, організації або іншій
юридичній особі, де вони працюють, подарунки, одержані під час проведення
офіційних заходів, у триденний строк в порядку, встановленому Кабінетом
Міністрів України.
Таким чином, для того
щоб встановити законність/незаконність одержання подарунку публічний службовець
повинен, перш за все, визначити, чи пов’язаний запропонований подарунок із
виконанням ним своїх обов’язків за посадою.
Пов’язаними із
виконанням службових обов’язків, є подарунки, що надаються як подяка за раніше
вчинені службовцем дії (бездіяльність) або прийняті ним рішення на користь
дарувальника або третіх осіб, або даруються в очікуванні заздалегідь необіцяного
вчинення публічним службовцем дій (бездіяльності) або прийняття ним рішень на
користь дарувальника або третіх осіб. До цієї ж категорії належать подарунки,
що надаються службовцю підлеглими.
Службовцю завжди варто
визначатись з мотивами дарувальника. Якщо вбачається, що мотивом для надання
подарунку є перебування такого службовця на державний службі та його абстрактна
здатність приймати владні рішення чи вчиняти певні дії, від подарунку необхідно
відмовитись.
У разі ж якщо у службовця
є сумніви щодо того чи пов’язане надання подарунку із його службовими
обов’язками, він повинен звернутись за роз’ясненнями до свого безпосереднього
керівника.
У будь-якому випадку
необхідно відмовитись від прийняття подарунку, якщо це може поставити під
сумнів доброчесність службовця чи органу, де він працює, неупередженість та
безсторонність прийнятих ним рішень. Така вимога випливає, зокрема із положень
частини першої статті 12 Закону, яка вказує на те, що публічні службовці
зобов’язані вжити заходів щодо недопущення будь-якої можливості виникнення
конфлікту інтересів, а також статті 5 Закону України «Про державну службу», яка
передбачає, що державний службовець повинен не допускати дій і вчинків, які
можуть зашкодити інтересам державної служби чи негативно вплинути на репутацію
державного службовця. Аналогічні положення, для прикладу також, містяться і в
статті 8 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
Водночас, слід мати на
увазі, що є ситуації, у яких подарунки, хоча і мотивовані виконанням службовцем
своїх обов’язків, однак не виходять за межі закону. Мова йде про випадки, коли
подарунок надається службовцю органом виконавчої влади/ органом місцевого
самоврядування як відзнака або заохочення за успіхи у професійній діяльності,
або стосується проведення офіційних заходів. Очевидно, що такі подарунки не
можуть надходити від приватних установ (компаній, банків, громадських
організацій, фондів, політичних партій тощо) чи осіб, або ж бути
профінансованими такими особами.
Згідно із частиною другою статті
5 Закону, допускається одержання подарунків, які відповідають загальновизнаним
уявленням про гостинність, за умови, що вартість одного подарунка не перевищує
розміру однієї податкової соціальної пільги. До зазначених належать подарунки,
одержані від близьких осіб, друзів чи знайомих з нагоди, наприклад, дня
народження, ювілею, або загальновизнаного свята (Новий рік, міжнародний жіночий
день, день захисника Вітчизни) за умови, що ці подарунки не впливатимуть на
прийняття службовцями неупереджених рішень або не створюватимуть враження, що
це може впливати на їхні рішення. Незабороненими законом є такі прояви
гостинності як запрошення на каву, вечерю, перегляд спортивних змагань, знову ж
таки за умови, що прояви гостинності не будуть постійними, не впливатимуть на
прийняття службовцями рішень або не створюватимуть враження, що це може
впливати на їхні рішення. Крім того, вартість одного такого подарунка не
повинна перевищувати розміру однієї податкової соціальної пільги.
Головний
спеціаліст управління юстиції
Микола Поліщук
|