Питання діяльності юридичних служб міністерств, інших центральних органів
виконавчої влади, урядових органів в системі міністерств та їх територіальних
(місцевих, регіональних) органів, місцевих державних адміністрацій (далі -
органи виконавчої влади), а також підприємств, установ та організацій (далі -
підприємства) регулює Загальне положення про юридичну службу міністерства,
іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та
організації, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада
2008 року № 1040 (надалі – Загальне положення). Зазначеним Загальним положенням
передбачено обов`язки юридичної служби з напрямку «систематизації законодавства».
Систематизація законодавства -
засіб реформування, упорядкування законодавства, зведення його до певної
внутрішньо узгодженої системи. За допомогою систематизації усуваються недоліки,
повтори, застарілі норми тощо. Це процес зведення актів законодавства до
єдності шляхом внутрішньої та зовнішньої обробки їх змісту.
У Загальному положенні визначено
наступні напрямки здійснення цієї роботи юридичною службою:
ведення обліку актів
законодавства і міжнародних
договорів України (пп. 18 п. 10, пп.17 п. 11 Загального положення);
забезпечення підтримання їх
у контрольному стані (пп. 18 п. 10, пп. 17 п. 11 Загального
положення);
забезпечення зберігання актів законодавства і міжнародних договорів (пп. 18
п. 10, пп.17 п. 11 Загального положення);
збір інформації про офіційне оприлюднення актів законодавства в друкованих
виданнях (пп. 19 п. 10, пп. 18 п. 11 Загального положення).
Виконання відповідних функцій є
обов’язком юридичної служби та повинно буту передбачено в посадових інструкціях
її працівників. Слід пам’ятати, що статтею 117 Конституції України встановлено:
«Кабінет Міністрів України
в межах своєї компетенції видає постанови і
розпорядження, які є обов’язковими до виконання». Тобто ухилення
від цієї роботи є порушенням вимог чинного законодавства.
У зв'язку з відсутністю єдиного
порядку організації відповідного напрямку роботи та з метою визначення шляху її
здійснення, надання допомоги у вигляді пропозицій щодо формування власних
правил здійснення систематизації законодавства юридичними службами місцевих
органів виконавчої влади, державних господарських об’єднань, підприємств
підготовлені ці методичні рекомендації.
Пропонуємо їх для використання при
здійсненні своїх функціональних обов’язків та можливого формування власних
правил здійснення відповідного напрямку роботи.
Забезпечення юридичної служби нормативно-правовою базою
Забезпечення юридичної служби
нормативно-правовою базою є необхідним елементом здійснення роботи з питань
систематизації законодавства. Воно здійснюється як в друкованому, так і в
електронному вигляді.
Пунктом 16 Загального положення
визначено, що орган виконавчої влади, підприємство зобов`язані створювати умови
для належної роботи і підвищення кваліфікації працівників юридичної служби, в
тому числі забезпечувати їх нормативно-правовими актами і довідковими матеріалами, іншими посібниками
та літературою з правових питань, електронною системою інформаційно-правового
забезпечення, а також доступом до інформаційних баз.
Згідно з постановою Кабінету
Міністрів України від 14 грудня
2001 року № 1693 „Про вдосконалення організації правової роботи в
міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади” на міністерства,
інші центральні органи виконавчої влади покладені завдання щодо забезпечення
належного рівня правової роботи у відповідних сферах державного управління, у
тому числі методичного керівництва правовою роботою на підприємствах, в
установах, організаціях, що належать до сфери їх управління, забезпечення їх необхідними
нормативно-правовими актами, іншою правовою інформацією.
Забезпечення юридичної служби друкованими виданнями з правової
тематики може здійснюватися як шляхом
передплати періодичних видань (журнал «Офіційний вісник України», газета «Голос
України» тощо), так і шляхом придбання будь-яких видань довідкового характеру
(«Науково-практичний коментар до Цивільного кодексу України», «Юридична
енциклопедія» тощо).
«Офіційний вісник України»
«Офіційний вісник України» є найбільш повним офіційним збірником актів
законодавства України. В ньому друкуються закони України та інші акти Верховної
Ради України; укази та розпорядження Президента України; постанови та
розпорядження Кабінету Міністрів України; акти Конституційного Суду України;
нормативно-правові акти Національного банку України; міжнародні договори, що
набрали чинності; нормативні акти міністерств та інших центральних органів
виконавчої влади, зареєстровані Міністерством юстиції України.
«Офіційний вісник України»
(журнальна форма) видається у журнальній формі, в теках та електронному
вигляді.
„Офіційний вісник України” містить
поточні нормативно-правові акти, внесені до Єдиного державного реєстру
нормативно-правових актів. Він не містить змін, алевключає в себе все поточне
законодавство всіх гілок влади і всіх міністерств та відомств, що зареєстровано
в Міністерстві юстиції України. Видається двічі на тиждень.
Інформаційний бюлетень „Офіційний
вісник України. Зі змінами” містить ту саму інформацію, що й видання «Офіційний
вісник України», видається з тією ж періодичністю. Головна відмінність між
двома виданнями полягає в формі видання (перший видається в теках), а також із
самої назви вбачається що до бюлетеня „Офіційний вісник України. Зі
змінами” надаються зміни і доповнення
для постійної підтримки у контрольному стані раніше опублікованих актів.
„Офіційний вісник України”
(електронний варіант) видається на
компакт-дисках. Програма надає
можливість швидко знайти необхідний документ, роздрукувати його або опрацювати
у MS Word.
Начальник управління юстиції
Наталія Сирота
|