Рішення про утворення прийомної сім'ї приймається
районною, районною у м.м. Києві та Севастополі райдержадміністрацією,
виконавчим комітетом міської ради (міст республіканського значення Автономної
Республіки Крим і міст обласного значення) на підставі заяви або окремої особи,
які виявили бажання утворити прийомну сім'ю, за поданням відповідного висновку
служби у справах неповнолітніх районної, районної у м.м. Києві та Севастополі
держадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад про можливість утворення
прийомної сім'ї за результатами проходження курсу підготовки і рекомендацією
відповідного центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді. Зазначена
сім'я або окрема особа, яка не перебуває у шлюбі, обов'язково інформується про
стан здоров'я, фізичний та розумовий розвиток дітей, яких вони бажають взяти на
виховання та спільне проживання.
Орган, який прийняв рішення про утворення
прийомної сім'ї, несе відповідальність за її функціонування відповідно до
законодавства.
На підставі рішення про утворення прийомної сім'ї
між прийомними батьками та органом, який прийняв рішення про її утворення,
укладається договір про влаштування дітей до прийомної сім'ї на виховання та
спільне проживання (далі - договір).
Дія договору припиняється у разі виникнення в
прийомній сім'ї несприятливих умов для виховання дітей та спільного проживання
(важка хвороба прийомних батьків, зміна їхнього сімейного стану, відсутність
взаєморозуміння батьків з дітьми, конфліктні стосунки дітей), невиконання
прийомними батьками обов'язків щодо належного виховання, розвитку та утримання
дітей, порушення схеми антиретровірусної терапії дитини, повернення дітей
рідним батькам (опікуну, піклувальнику, усиновителю), досягнення дитиною
повноліття, досягнення батьками пенсійного віку, за згодою сторін та з інших
причин, передбачених договором.
У разі припинення дії договору сім'я позбавляється
статусу прийомної, а питання про подальше влаштування дітей вирішується органом
опіки і піклування (дітей, уражених ВІЛ-інфекцією, - органом опіки і піклування
на підставі висновку закладу охорони здоров'я), який вживає вичерпних заходів
до запобігання поверненню (влаштуванню) дітей в інтернатні заклади.
Контроль за виконанням договору, а також за
умовами проживання, виховання прийомних дітей здійснюють місцеві служби у
справах неповнолітніх і органи опіки та піклування районних, районних у м.м.
Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад.
Місцеві відділи у справах сім'ї, дітей та молоді,
служби у справах неповнолітніх, відділи освіти, охорони здоров'я (головні
лікарі центральних районних лікарень), праці та соціального захисту населення
районних, районних у м.м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих
комітетів міських рад, адміністрація закладів, у яких виховуються діти-сироти і
діти, позбавлені батьківського піклування, надають допомогу кандидатам у
прийомні батьки в підборі дітей та налагодження контактів з ними.
Влаштування дітей у прийомну сім'ю проводиться з
урахуванням віку прийомних батьків та дітей, щоб на час досягнення обома
прийомними батьками пенсійного віку всі прийомні діти досягли віку вибуття з
прийомної сім'ї. У разі досягнення пенсійного віку одним з прийомних батьків
час перебування дітей визначається за віком молодшого з батьків. В окремих
випадках за згодою сторін прийомна сім'я може функціонувати і після досягнення
прийомними батьками пенсійного віку, але не більше ніж протягом 5 років.
Обласні центри соціальних служб для сім'ї, дітей
та молоді із залученням спеціалістів з питань психології, педагогіки, медицини
тощо періодично, але не рідше ніж один раз на два роки, організовують навчання
для прийомних батьків з метою підвищення їх виховного потенціалу. Курс підготовки
проводиться за програмою, затвердженою наказом центрального органу виконавчої
влади з питань сім'ї, дітей та молоді.
Центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді
здійснюють постійний соціальний супровід прийомних сімей, що передбачає надання
комплексу правових, психологічних, соціально-педагогічних,
соціально-економічних, соціально-медичних та інформаційних послуг, спрямованих
на створення належних умов функціонування прийомної сім'ї. Для цього за
прийомною сім'єю закріплюється соціальний працівник відповідного центру
соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, який пройшов спеціальну підготовку
за програмою, затвердженою наказом центрального органу виконавчої влади з
питань сім'ї, дітей та молоді. Соціальний працівник проходить навчання не рідше
ніж 1 раз на 5 років.
У разі відсутності за місцем проживання прийомної
сім'ї центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді соціальний супровід
здійснює міський або обласний центр соціальних служб для сім'ї, дітей та
молоді. Порядок здійснення такого супроводу затверджується наказом центрального
органу виконавчої влади з питань сім'ї, дітей та молоді і реєструються у
Мін'юсті.
Начальник управління юстиції Наталія Сирота
|